Ταυτόχρονα η επιτροπή «απαντά» σε όλες τις επικρίσεις που έχει δεχτεί το υπουργείο Παιδείας, σχετικά με τις αλλαγές στη διδασκαλία των Θρησκευτικών και κυρίως σε αυτές που μιλούν για έλλειμμα ορθόδοξου χριστιανικού περιεχομένου στα νέα προγράμματα σπουδών.
Στο πόρισμα σημειώνονται τέσσερα βασικά σημεία για τις αλλαγές στη διδασκαλία του μαθήματος όπως:
• Οι μαθητές πρέπει να αντιληφθούν σε βάθος τα θρησκευτικά ζητήματα που τίθενται διεθνώς.
• Οι καθηγητές πρέπει να επιμορφωθούν και να έχουν το κατάλληλο διδακτικό υλικό.
• Σε όλες τις τάξεις θα είναι κυρίαρχη η παρουσία της Ορθοδοξίας, αλλά πρέπει να υπάρχει γνωριμία με άλλες θρησκείες και να γίνεται ταυτόχρονα κριτική προσέγγιση του θρησκευτικού φαινομένου εν γένει.
• Ολοι οι μαθητές θα μάθουν για τη θρησκευτική παράδοση της πατρίδας μας αλλά και για τις άλλες ευρωπαϊκές παραδόσεις του Χριστιανισμού. Το άνοιγμα αυτό προς τη θρησκευτική ετερότητα δεν θα γίνει μόνο διότι υπάρχουν ετερόθρησκοι στην Ελλάδα αλλά κυρίως γιατί χρειάζεται να ανοίξει ο ορίζοντας της θρησκευτικής εκπαίδευσης προς όφελος των παιδιών αλλά και της κοινωνίας.
Στο πόρισμα -το οποίο καθώς φαίνεται θα δώσει νέους προβληματισμούς για διάλογο- τονίζεται ότι όλοι οι μαθητές καλούνται να συμμετάσχουν στο μάθημα των Θρησκευτικών, ανεξάρτητα από την ένταξή τους ή όχι σε κάποια ιδιαίτερη θρησκευτική παράδοση.
Τα μέλη της επιτροπής επισημαίνουν ότι η γενική εφαρμογή των νέων προγραμμάτων σπουδών απαιτεί απαραίτητα την ανάληψη εκτεταμένης και άρτια οργανωμένης επιμορφωτικής δράσης για τους εκπαιδευτικούς. Οι συντάκτες του πορίσματος κάνουν εκτενή αναφορά και στις επικρίσεις που έχουν δεχτεί οι επικείμενες αλλαγές στη διδασκαλία των Θρησκευτικών και δίνουν απαντήσεις σε διάφορες κατηγορίες όπως για παράδειγμα ότι το νέο πρόγραμμα σπουδών παρουσιάζει έλλειμμα ορθόδοξου χριστιανικού περιεχομένου και ότι η διδασκαλία και άλλων θρησκειών θα προκαλέσει σύγχυση στους μαθητές.
Με διακριτό τρόπο
Οπως υπογραμμίζει η επιτροπή, στο νέο πρόγραμμα οι θρησκευτικές παραδόσεις δεν συγχέονται, καθώς οι όποιες θρησκειολογικές αναφορές γίνονται με σαφέστατα διακριτό τρόπο. Τονίζεται επίσης ότι σε όλες τις τάξεις είναι κυρίαρχη η παρουσία της Ορθοδοξίας σε όλες τις διαστάσεις και εκφράσεις της. Ωστόσο, το Πρόγραμμα Δημοτικού και Γυμνασίου δεν μπορούσε να μη λάβει σοβαρά υπόψη του ότι στον σύγχρονο κόσμο οι μαθητές -ακόμη και των τάξεων του Δημοτικού- έχουν πολλές ευκαιρίες να πληροφορηθούν, συχνά με επισφαλή τρόπο από διάφορες πηγές, δεδομένα που αφορούν στην πίστη και στη λατρεία άλλων θρησκειών.
Τα μέλη της επιτροπής καταρρίπτουν επίσης τον ισχυρισμό από διάφορες πλευρές, περί εισαγωγής «μιας πανθρησκείας», λέγοντας ότι είναι ανυπόστατος, καθώς η οργάνωση της ύλης σχετικά με την ορθόδοξη διδασκαλία, με τις άλλες χριστιανικές ομολογίες και με τις λοιπές μεγάλες θρησκείες γίνεται με τρόπο που δεν επιτρέπει καμία σύγχυση. Αλλωστε, τόσο μέσα στο Πρόγραμμα όσο και στην εκτενή εισαγωγή αιτιολογούνται με επάρκεια οι συγκεκριμένες θεματικές επιλογές, οι οποίες πάντως κινούνται εντός του πλαισίου του ισχύοντος νόμου (Ν.1566).
ΟΡΓΙΣΜΕΝΗ Η ΑΝΤΙΔΡΑΣΗ ΤΩΝ ΘΕΟΛΟΓΩΝ ΓΙΑ ΤΙΣ ΑΛΛΑΓΕΣ
Ανυποχώρητη παραμένει η Εκκλησία
Το θέμα της διδασκαλίας των θρησκευτικών συζητήθηκε χτες και κατά τη διάρκεια της Ιεράς Συνόδου (ΔΙΣ) υπό την Προεδρία του Αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Ιερωνύμου. Η Εκκλησία επισημαίνει ότι επιμένει στη θέση της και επαναλαμβάνει την πρόταση του Αρχιεπισκόπου για «την υποχρεωτικότητα του μαθήματος των Θρησκευτικών, την τήρηση των ωρών διδασκαλίας στο τρέχον πρόγραμμα και τον Ορθόδοξο χαρακτήρα του».
Oργισμένη ήταν η χτεσινή αντίδραση της Πανελλήνιας Ενωσης Θεολόγων, τα μέλη της οποίας αναφέρουν ότι θα αγωνιστούν, με κάθε νόμιμο τρόπο, προκειμένου «να μην εφαρμοστεί αυτό το δηλητηριασμένο πνευματικά νέο Πρόγραμμα Σπουδών του μαθήματος των Θρησκευτικών».
«Δύο αδικήματα»
Οι θεολόγοι, αναφερόμενοι στο πόρισμα της Επιτροπής, τονίζουν ότι η μετατροπή του μαθήματος των Θρησκευτικών από Ορθόδοξο σε πολυθρησκειακό ή θρησκειολογικό ή πανθρησκειακό προκαλεί, σε συνεργασία με τον κ. Φίλη, δύο αδικήματα, σύμφωνα με γνωμοδοτήσεις έγκριτων νομικών: α) Το αδίκημα του Προσηλυτισμού στην αθεΐα και μάλιστα σε βάρος ανήλικων παιδιών, που δεν είναι σε θέση να αμυνθούν πνευματικά, και β) Το αδίκημα της ανισονομίας, αφού το πολυθρησκειακό ή όπως το ονομάζει ο κ. Φίλης Θρησκειολογικό αυτό Πρόγραμμα εφαρμόζεται ή μάλλον επιβάλλεται, ρατσιστικά, μόνο στους ορθόδοξους μαθητές, οι οποίοι δεν θα διδάσκονται πλέον τη δική τους πίστη, αλλά αναγκάζονται να διδαχθούν ένα μείγμα από όλες τις θρησκείες.