Να στρώσει… χαλί για την προσέλκυση μεγάλων, διεθνών κινηματογραφικών παραγωγών επιθυμεί η κυβέρνηση. Τους πρώτους μήνες του 2018 αναμένεται να θέσει σε δημόσια διαβούλευση σχετικό νομοσχέδιο, το οποίο θα εστιάζει στη απλοποίηση της αδειοδοτικής διαδικασίας για τα γυρίσματα ταινιών.
«Μας ενδιαφέρουν οι μεγάλες, ξένες παραγωγές, άνω των 5 εκατ. ευρώ», ανέφερε στέλεχος του υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης στον «Ε.Τ.» της Κυριακής. Γι’ αυτόν το σκοπό, πρόσθεσε η ίδια πηγή, είναι υπό κατάρτιση νομοθετικό πλαίσιο, το οποίο θα υποχρεώνει κάθε δήμο της χώρας να προσδιορίζει ξεκάθαρα τα αδειοδοτικά κριτήρια, τα κίνητρα για την υλοποίηση της επένδυσης και τα διαδικαστικά που αφορούν στην υποβολή και τη διαχείριση των αιτήσεων από τους αρμόδιους φορείς, ώστε η πολυπλοκότητα και η γραφειοκρατία να μη διώχνουν τις μεγάλες παραγωγές.
Η πλατφόρμα του Hellenic Film Commission, αρμόδιου φορέα για την προσέλκυση διεθνών παραγωγών στη χώρα μας, θα αποτελεί ένα one-stop-shop, το οποίο θα παρέχει όλη την απαραίτητη πληροφόρηση για τις απαιτούμενες άδειες ανά δήμο της χώρας, αλλά και ανά χώρο ειδικού ενδιαφέροντος, π.χ. μνημεία, λιμάνια, αεροδρόμια, στρατόπεδα κ.λπ., τα κριτήρια, τα τέλη κινηματογράφησης, τα απαιτούμενα δικαιολογητικά, τον απαιτούμενο χρόνο.
Οφέλη
Αξιοσημείωτη είναι η μελέτη του Ιδρύματος Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ), η οποία κάνει λόγο για αύξηση του ΑΕΠ κατά 39 εκατ. ευρώ, ως αποτέλεσμα δαπάνης ύψους 25 εκατ. ευρώ για τα γυρίσματα μιας μεγάλης ξένης παραγωγής στην Ελλάδα.
Επίσης, το ΙΟΒΕ διαπιστώνει ισχυρές ενδείξεις ότι οι ταινίες «Το Μαντολίνο του Λοχαγού Κορέλι» και «Lara Croft: Tomb Raider» οδήγησαν σε (στατιστικά σημαντική) αύξηση του τουρισμού στην Κεφαλλονιά και τις Κυκλάδες, κατά 14% και 12% αντίστοιχα.
Παρούσα κατάσταση
Σήμερα, στην Ελλάδα δεν υπάρχει συγκεκριμένο και ενιαίο πλαίσιο αδειοδοτήσεων για τις διευκολύνσεις χρήσης δημοτικών και άλλων χώρων, ώστε οι ενδιαφερόμενοι παραγωγοί να γνωρίζουν εκ των προτέρων τα γεωγραφικά και χρονικά όρια που προβλέπονται για γυρίσματα σε κάθε δήμο της χώρας. Γεγονός που συνιστά το βασικότερο ανασταλτικό παράγοντα για τους ξένους παραγωγούς που επιθυμούν να επενδύσουν στη χώρα μας, περισσότερο και από την υψηλή φορολογία – το μεγαλύτερο πρόβλημα των Ελλήνων παραγωγών.
Χαρακτηριστικά αναφέρεται πως εδώ και κάποια χρόνια Ελληνοαμερικανοί επιχειρηματίες θέλουν να φτιάξουν κινηματογραφικά στούντιο στη Σύρο, Ινδοί έχουν βολιδοσκοπήσει, κυρίως στην περιοχή του Μαραθώνα, για βιομηχανικά κτίρια, τα οποία μπορούν να εξελιχθούν σε στούντιο. Επίσης, Κινέζοι επιχειρηματίες έχουν εκφράσει το ενδιαφέρον τους σε ένα διερευνητικό επίπεδο. Αυτοί και αρκετοί ακόμη αναμένουν να ξεκαθαρίσει το «θολό» αδειοδοτικό τοπίο για να προβούν στην όποια επένδυση.
Ομάδες των συναρμόδιων υπουργείων (Πολιτισμού, Τουρισμού, Ψηφιακής Πολιτικής, Οικονομίας και Ανάπτυξης), υπό το συντονισμό του γραφείου του υφυπουργού Οικονομίας και Ανάπτυξης, Στέργιου Πιτσιόρλα, έχουν προχωρήσει στην καταγραφή των διαδικασιών, των κινήτρων και αντικινήτρων, με σκοπό τη διαμόρφωση ενός φιλικού περιβάλλοντος για μεγάλες διεθνείς παραγωγές. Ενδεικτικά αναφέρονται μερικά παραδείγματα για το τι συμβαίνει στην Ελλάδα:
• Δεν είναι σαφές σε ποια υπηρεσία υπάγονται οι δημόσιοι κλειστοί χώροι (π.χ. νεκροταφεία) και κτίρια, με αποτέλεσμα να καθυστερούν απαντήσεις αιτημάτων λόγω αναρμόδιων υπηρεσιών. Ειδικά, στα όρια των δήμων είναι εξαιρετικά ασαφές τι ανήκει και πού, με αποτέλεσμα οι παραγωγοί να μην παίρνουν καθόλου άδεια.
• Κάθε δήμος αποφασίζει αυτοβούλως για τέλη κινηματογράφησης ή/και για παροχή άδειας κινηματογράφησης. Για παράδειγμα, οι Δήμοι Μυκόνου και Χανίων δεν έχουν κανονιστική πράξη και δεν ζητούν τέλη. Στη Θεσσαλονίκη λειτουργεί Film Commission ως τμήμα του δήμου, το οποίο αναλαμβάνει να διευκολύνει τις αδειοδοτήσεις.
• Για γύρισμα στη Βουλή, αν κινηματογραφεί κάποιος από το απέναντι πεζοδρόμιο παίρνει άδεια από το Δήμο Αθηναίων. Αν κάνει γύρισμα στον προαύλιο χώρο της Βουλής, απαιτείται άδεια από α) τον Πρόεδρο της Βουλής β) το Στρατό γ) την Υπηρεσία των Νεώτερων Μνημείων και δ) το Δήμο Αθηναίων.
• Για γυρίσματα ταινιών σε αρχαιολογικούς χώρους πρέπει το σενάριο να εγκριθεί στο σύνολό του από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο (ΚΑΣ). Γεγονός που δημιουργεί μεγάλες καθυστερήσεις και δεν γίνεται αποδεκτό από τους παραγωγούς, καθώς για σενάρια εκατ. δολαρίων υπάρχουν ρήτρες εμπιστευτικότητας.